Begin juli begonnen zo’n 30 enthousiastelingen aan het Start2Run-traject. Met bijna geen hardloopervaring trokken ze de hardloopschoenen aan om drie keer per week te trainen:
-
2 keer onder begeleiding van Mike (Anytime Fitness) en Math (Harry Driessen Running & Walking)
-
1 keer zelfstandig
Wij vroegen een paar lopers hoe de eerste weken verliepen en waar ze naar uitkijken.
Hoe bevalt het trainen tot nu toe?
Kelly: “Het bevalt prima. In het begin ging het opbouwen wat langzaam, maar het schema werd onlangs aangepast. Nu gaat het beter. Het schema geeft houvast om ook één keer per week zelf te trainen en zorgt ervoor dat je niet te snel opbouwt (voorkomt blessures), maar toch geleidelijk toewerkt naar de 5 km.”
Math, trainer: “Het is een leuke, gezellige groep. Ik moet nog even een paar dames stimuleren om de Obvion Run te lopen… al is het op eigen tempo (lees: langzaam). Welke tijd iedereen loopt, maakt niet uit. 5 km is voor iedereen een persoonlijke prestatie.”
Janou, jongste deelnemer (11 jaar): “De trainingen waren in het begin makkelijk, maar het begint nu wat pittiger te worden.”
Ramona: “Trainen is gezelliger in een groep. Je staat niet in je eentje te rekken en te strekken, maar doet dit samen… voelt toch net wat fijner. Daarbij vind ik zowel de trainers als de mede-runners erg gezellig.”
Bas: “Ik had nog nooit eerder hardgelopen, maar het bevalt me tot nu toe ontzettend goed. Tijdens het rennen ervaar ik een bijzonder gevoel van vrijheid en na elke training voelt het alsof ik echt iets moois voor mezelf heb bereikt.”
Wat vind je het leukste aan de trainingen?
Kelly: “Het rennen in een groep van mensen met ongeveer hetzelfde niveau motiveert echt. Ook zie je iedereen beter worden, iedere week.”
Math, trainer: “Ik geef de zaterdagtraining; alle deelnemers zijn fanatiek en hebben de juiste spirit.”
Janou, jongste deelnemer (11 jaar): “Dat ik mezelf kan verbeteren en mezelf blijf verbazen. En natuurlijk dat ik samen met mijn vader mag trainen.”
Ramona: “Met name het samen een doel bereiken en samen sporten vind ik echt een pluspunt.”
Bas: “Het leukste aan trainen in de beginnersgroep vind ik dat je merkt dat het bij iedereen steeds makkelijker gaat. Je bouwt eigenlijk verrassend snel conditie en spierkracht op, en het is motiverend om die vooruitgang samen te ervaren.”
Hoe ervaar je de begeleiding van de trainers?
Kelly: “Heel goed, ze zorgen voor een goede warming-up en motiveren iedereen om vooruit te blijven gaan.”
Janou, jongste deelnemer (11 jaar): “De trainers geven goede tips over warming-up, de techniek van het hardlopen en motiveren om door te gaan.”
Ramona: “Trainers zijn aardig, proberen met iedereen mee te rennen, een praatje te maken. Ze rennen zich wat af van voor naar achteren. Respect.”
Bas: “De begeleiding is top. Er is veel oog voor mensen in de achterhoede en samen zorgen we ervoor dat iedereen betrokken en gemotiveerd blijft.”
Waar kijk je het meest naar uit tijdens de Obvion Run?
Kelly: “Ik doe zelf helaas niet mee dit jaar.”
Math, trainer: “Het uiteindelijke doel is om op 14-09 te kunnen genieten van een 5 km-run en bij de finish te kunnen zeggen: ‘Yes, I did it!’ en trots te zijn op de eigen prestatie.”
Janou, jongste deelnemer (11 jaar): “De medaille bij de finish!”
Ramona: “Na twee maanden trainen kijken wat je hebt bereikt.”
Bas: “Het meest kijk ik uit naar het moment dat ik de finish haal. Het maakt me niet uit op welke plek; voor mij is het al een overwinning om als beginner 5 kilometer uit te rennen. En ik kijk er ook naar uit dat we het samen halen. We hebben een leuke groep vol met doorzetters.”
Zou je Start2Run aanraden aan anderen? Waarom wel of niet?
Kelly: “Ja, absoluut. Omdat ik zelf ooit dacht dat hardlopen niets voor mij was en in het begin maar een paar minuten achter elkaar kon rennen. Start2Run leert je dat iedereen met de juiste training en opbouw wel kan hardlopen en langere stukken kan volhouden. Ook het rennen in een groep motiveert heel erg.”
Math, trainer: “Start2Run is een mooie opstap om hardloopervaring op te doen, met het doel om na de eerste wedstrijd door te gaan naar grotere afstanden. Nieuwe uitdagingen.”
Janou, jongste deelnemer (11 jaar): “Ja, omdat het leuk is om je grenzen te verleggen, en nee, omdat het ook best zwaar is als je nog andere sporten beoefent.”
Ramona: “Ik zou zeker Start2Run aanraden. Met name samen een doel hebben, samen ervoor gaan. Je hebt vaste momenten en omdat het ook gezellig is, verheug je je erop om weer te gaan.”
Bas: “Ja, hardlopen blijkt hartstikke leuk te zijn. En het mooie is dat je het samen doet met mensen die er ook voor het eerst mee in aanraking komen. Ik zou het zeker een kans geven. Ik weet zeker dat hardlopen dankzij Start2Run ook in de toekomst een vast onderdeel van mijn sportroutine gaat worden. Tip: gewoon beginnen en er van tevoren niet te veel over nadenken. Gewoon doen. En de vrijheid ervaren.”
Heb je nog tips voor andere beginnende hardlopers?
Kelly: “Meedoen met Start2Run.”
Math, trainer:: “Tips… luisteren naar je lichaam, bij pijntjes even een tandje terugzetten. Conditie gaat snel omhoog, maar de spierkracht wat langzamer. Het is dus vooral: rustig opbouwen en toch minimaal drie keer per week lopen en wat aan krachttraining doen. Oefeningen zoals we bij onze trainingen doen.”
Janou, jongste deelnemer (11 jaar): “Schrijf je in voor Start2Run, omdat het een goede manier is om je conditie en de afstanden op te bouwen.”
Bas: “Mijn tip voor beginnende hardlopers: geniet ook van de kleine stappen vooruit, want je zult merken dat de grote stappen daarna verrassend snel volgen.”













